Technika: modely v kategorii S1

Vážení přátelé RC trialu a truck trialu zvlášť. Nedávno jsem slíbil, že se pokusím představit techniku používanou při závodech RCTT. Začnu tou nejmenší a zároveň nejpočetnější kategorií S1. Do této kategorie patří vozidla o šířce 180-240mm a dále je rozdělena na čtyři (S1a) a více-nápravy (S1b). Dříve se ve startovním poli objevovaly různě upravené sériové modely, např. TA-01, TL-01, CC-01 od Tamiye, nebo doma stavěné podvozky na tuhých nápravách, také od Tamiye. Úprava většinou spočívala ve výměně poloos, aby se docílilo většího úhlu zatočení, úprava ramen aby se zvětšila světlá výška a bylo potřeba upravit i rychlost vložením redukční převodovky. V současné době se na našich závodech objevuje pouze jeden model CC-01, jeden TL-01 a do nedávna i jeden TA-01. Nyní se ve startovním poli objevují sériově vyráběné podvozky Losi MRC 1/18 (dnes Vaterra), celokovové podvozky MARO a modely postavené na speciálních nápravách Worminátor od RC4WD.

Na modelech se většinou používají šnekové převody v nápravách, a také portály. Šnekové převody v nápravách mají několik výhod. Díky jejich většímu převodovému poměru až 1:20, není potřeba vícezpřevodovaná velká převodovka, a také jsou samosvorné. To pomáhá brzdit bez nutnosti brzdit regulátorem motor. Lépe se s nimi jezdí v menších rychlostech, auto se krásně plynule ovládá. Jedinou nevýhodou je jejich porucha, pokud odejde kardan, nebo šnek, tak je obtížné dojet, fungují jako dokonalá brzda. Další technickou vychytávkou jsou portály. Objevují se hlavně na podvozcích Rosti Matyaska (MARO). Díky nim se osa nápravy dokáže posunout o několik milimetrů výše od osy kol. Toto zvednutí dost napomáhá při projíždění sekcemi, snáze se projíždí nad kameny, větvemi. Nevýhodou je zvednutí těžiště auta, je potřeba více zatížit kola, nebo vršek auta postavit lehký.

Elektronika v autech se také posouvá dopředu. Hodně modelů používá k pohonu střídavé motory, napájení je Li-Pol baterií, serva digitální se zvýšeným tahem. Serva jsou standardní velikosti a tah je kolem 20kg u 4×4 a u modelu 8×8 dokonce více jak 35kg. RC soupravy jsou buď palcové, nebo volantové, záleží co komu sedí.

Kabiny modelů se používají buď z hraček, nejznámější je Bruder, nebo si je závodníci vyrábí sami. Materiál na stavbu se používá buď papír, laminát, nebo tzv. PSH plast. Gumy jsou kupované, prodává se jich celá řada a jejich velikost je max. 110mm.

MODELY:

Losi MRC je oblíbený, cenově dostupný podvozek, který po menší úpravách zajíždí skvělé výsledky. Najdeme ho jak v S1a, tak i v S1b. V podstatě stačí vyměnit poloosy za tzv. CVD klouby a opilovat dorazy na řízení, aby se dosáhlo co nejblíže k povoleným 45%. Další úpravy už nejsou tak cenově náročné, dovážení kol, úprava nosného rámu kvůli kolmému uchycení tlumičů. Ti náročnější mohou vyměnit komplet kola, kovové řízení, lepší servo, regulátor. Oproti ostatním má v nápravách klasický kuželový převod, a tak je potřeba dobrý regulátor, který ubrzdí auto z kopce. Osobně tento podvozek používám a jsem velice spokojen s tím, jak funguje. Mam namontované CVD poloosy, upravené zatáčení, jiné disky a pneu, pomalejší převod, silnější servo. Po těchto úpravách zajíždim daleko lepší výsledky a nebýt několika chyb, tak jsem vyhrál Letní pohár. Ve startovním poli najdeme tři podvozky 4×4 a tři 6×6. Je to opravdu vhodný podvozek pro začátečníka v RCTT.

RC4WD Worminátor, jsou tzv. Áčkové nápravy. Jsou to šnekové nápravy a mají vyvýšený střed. Díky tomu mají daleko lepší průjezdnost oproti podvozkům Losi a dalším na tuhých nápravách, krom portálových. Hodně modelů na nich jezdí i v zahraničí. Na našich modelech můžeme vidět jejich speciální zavěšení, nejsou potřeba tlumiče a pružiny, odpadají i linky a není potřeba ani výsuvné kardany. Bohužel toto zavěšení má trochu nevýhodu u vícenápravových aut. Ve startovním poli najdeme dva podvozky 4×4, jeden 6×6 a jeden podvozek 8×8 na těchto nápravách.

CC-01 je podvozek, který už vyžaduje docela větší úpravy, aby byl schopný konkurovat ostatním. Původem je to docela rychlý podvozek, takže je potřeba ho zpomalit redukční převodovkou. Musí se předělat zavěšení zadní nápravy a uchycení tlumičů. Přední náprava a řízení si vyžadují také úpravu, přesunutí serva nad nápravu, upravení pák na řízení, výměnu poloos. Je lepší vyměnit i původní disky a gumy. Po úpravách toho z původního podvozku moc nezbude, ale zase si člověk zajezdí.

MARO 59, je asi to nejlepší, co jezdí jak u nás, tak v zahraničí. Je to doma stavěný podvozek, je kompletně z hliníku, má šnekové nápravy a portály. Na modelu najdeme jen minimum kupovaných dílů. Rosťa vyrábí na míru i kardany a disky, ve kterých jsou portály. Převodovku tvoří jen dvě řemenice a řemínek, díky šnekovému převodu a portálům, není potřeba nic složitějšího. Převod v portálech tvoří ozubený věnec a pastorek, díky němuž se dále zvýší celkový převod potřebný pro plynulou jízdu. Nápravy jsou zavěšeny na gumových průchodkách a dovolují výkyv pouze do stran. U 6×6 a 8×8 je navíc dvounáprava zavěšená na houpačku, což dovoluje lépe kopírovat terén. Pneumatiky používá ve velikosti max. 100mm, kvůli účasti na zahraničních soutěžích, kde je povolena tato velikost. Všechny vyrobené podvozky dnes už jezdí na střídavý motor, původní obyčejné motory nebyly moc vhodné. Serva jsou digitální, standardní velikosti a pořádně silný, u 8×8 je zvoleno maxi servo o tahu 40kg. První vyrobený model jezdí už od roku 2007 a jezdí stále. Od té doby jich postavil už: 11ks. 4X4, 2ks. 6X6, 2ks. 8X8, 1ks. prototyp a další jsou v plánu, poptávka je velká, hlavně v zahraničí, kde jich několik už jezdí.

To je asi tak všechno, co by se dalo napsat o nejpoužívanějších modelech v této kategorii. Více snad ukáží fotografie.

V dalším článku si představíme vetší kategorii S2.

Posted in Technika and tagged , .

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *